Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wydział zamiejscowy w Zgorzelcu
Celem kształcenia na tej specjalności jest wyposażenie słuchaczy w umiejętności profesjonalnego organizowania wczesnej, kompleksowej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem, dzieciom z niepełnosprawnością oraz ich rodzinom w nabywaniu umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania.
Student zdobędzie wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki i psychologii małego dziecka zorientowaną na zastosowanie praktyczne oraz wiedzę dotyczącą organizowania i prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Student będzie umiał:
- opracować i realizować indywidualne programy zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i jego rodziny;
- przeprowadzać wielospecjalistyczną diagnozę, prowadzić terapię małego dziecka oraz dokonywać oceny efektywności podejmowanych działań;
- dokonać wyboru i dostosować metody do potrzeb rozwojowych dziecka;
- prowadzić konsultacje i instruktarze dla rodziców;
W zakresie kompetencji społecznych student będzie umiał:
w odpowiedzialny sposób przygotowywać się do swojej pracy, projektować i wykonywać działania pedagogiczne, poprawnie rozstrzygać dylematy wynikające z roli pedagoga specjalnego; podejmować indywidualne i zespołowe działania na rzecz podnoszenia jakości pracy placówki w której realizuje swoje działania zawodowe oraz pracować w zespole do spraw wczesnego wspomagania rozwoju.
W toku studiów student zdobędzie specjalistyczną wiedzę z takich przedmiotów jak:
- Psychologia rozwojowa małego dziecka
- Psychologia kliniczna małego dziecka
- Wybrane zagadnienia z psychiatrii dziecięcej
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z elementami diagnozy w zakresie motoryki dziecka
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z elementami diagnozy w zakresie stymulacji polisensorycznej
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z elementami diagnozy w zakresie rozwoju mowy i języka
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z elementami diagnozy w zakresie usprawniania widzenia
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z elementami diagnozy w zakresie usprawniania słuchu
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z elementami diagnozy w zakresie stosowanej analizy zachowania
- Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Metodyka pracy z rodziną małego dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi
- Pedagogika małego dziecka
- Metody diagnozy i pracy z dzieckiem autystycznym
- Wczesna diagnoza i terapia małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością
Absolwenci wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą być zatrudnieni w:
- przedszkolach integracyjnych i przedszkolach z oddziałami integracyjnymi;
- placówkach realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka;
- domach małego dziecka;
- poradniach psychologiczno – pedagogicznych;
- ośrodkach wczesnej interwencji.