Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna z terapią korekcyjno-kompensacyjną

Studia II stopnia

Celem tej specjalności jest przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i na pierwszym etapie edukacyjnym z uwzględnieniem ich specyficznych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, do organizowania przedszkolnego i szkolnego środowiska życia dziecka, do współpracy z rodzicami i ze środowiskiem lokalnym. Absolwenci studiów pierwszego stopnia tej samej specjalności zyskują możliwość poszerzenia i pogłębienia swej wiedzy oraz zdobycie nowych umiejętności i kompetencji w oparciu o różnorodne formy kształcenia praktycznego oraz blok przedmiotów z zakresu terapii korekcyjno-kompensacyjnej. Stosowanie teoretycznych i praktycznych form kształcenia wyrabia w studentach zdolności prawidłowego diagnozowania i prognozowania specjalistycznych oddziaływań edukacyjnych. Takie podejście umożliwia kształtowanie umiejętności trafnej identyfikacji potrzeb dziecka, doboru właściwych metod oddziaływania pedagogicznego, a także programowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi i ich rodzicami. Specyfika tej specjalności wyraża się szeroką gamą przedmiotów metodycznych o charakterze praktycznym, przygotowujących szczegółowo do pracy korekcyjnej, terapeutycznej i wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Efekty kształcenia dla tej specjalności obejmują między innymi:

  • specjalistyczną wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych i możliwości dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz uwarunkowań (psychicznych, biologicznych, społecznych) rozwoju dzieci;
  • specjalistyczną wiedzę dotyczącą stymulowania wszechstronnego rozwoju dzieci, ułatwienia im zdobywania umiejętności wielokierunkowych;
  • umiejętności podejmowania działań, wspierających rozwój dziecka w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zapobiegających powstawaniu trudności rozwojowych, jak też działań niwelujących lub zmniejszających zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka;
  • umiejętności diagnozy pedagogicznej oraz realizacji działań z zakresu terapii korekcyjno-kompensacyjnej;
  • umiejętności w zakresie poszukiwania nowatorskich rozwiązań dotyczących organizacji procesu edukacyjnego;
  • kompetencje społeczne umożliwiające poprawne rozstrzyganie dylematów etycznych wynikających z roli nauczyciela, podejmowanie indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy przedszkola, szkoły.

W toku studiów student zdobędzie specjalistyczną wiedzę z takich przedmiotów jak:

  • Pedagogika wczesnoszkolna
  • Pedagogika przedszkolna
  • Psychologia rozwoju dziecka
  • Diagnoza i terapia pedagogiczna
  • Logopedia z glottodydaktyką
  • Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Projektowania pedagogiczne
  • Ewaluacja kształcenia wczesnoszkolnego i przedszkolnego
  • Terapia dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej
  • Metodyka terapii w zakresie trudności uczenia się matematyki
  • Metodyka terapii w zakresie trudności w czytaniu i pisaniu
  • Metodyka pracy psychoedukacyjnej z rodziną
  • Terapia w zakresie kreatywnego myślenia
  • Kinezjologia edukacyjna
  • Terapia baśnią
  • Muzykoterapia

Integralnym elementem kształcenia są praktyki pedagogiczne, których program jest realizowany w placówkach oświatowych zajmujących się wychowaniem i edukacją dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Dodatkowo studenci odbywają praktyki z zakresu terapii korekcyjno – kompensacyjnej w przedszkolu, klasach 1 – 3 oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Uczelnia zapewnia również możliwość rozwijania swoich zainteresowań poprzez działalność w kołach naukowych, gdzie każdy student może poszerzyć swoją wiedzę, a także podjąć działalność naukową czy badawczą biorąc udział w realizacji ciekawych projektów badawczych, konferencjach, sympozjach i warsztatach.

Absolwenci specjalności Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna mogą być zatrudnieni w:

  • przedszkolach
  • punktach przedszkolnych
  • oddziałach przedszkolnych w szkole
  • w klasach I-III szkoły podstawowej

* Na specjalność Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią korekcyjno-kompensacyjną przyjmowane będą osoby, które ukończyły studia I stopnia na kierunku Pedagogika. Absolwenci kierunku Pedagogika, którzy ukończyli studia na innej specjalności niż Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna, w trakcie studiów będą realizowali blok wyrównawczy.

Kierunki II stopnia

Masz pytanie?

prezent


Jeśli jesteś zaineresowana(y) naszymi studiami i chcesz o coś zapytać w Punkcie Rekrutacyjnym a nie masz możliwości skontaktować się z nami, pozostaw nam Swój kontakt a odezwiemy się do Ciebie.

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Numer telefonu (wymagane)

Matura stara / nowa (wymagane)

Temat

Treść wiadomości